zondag 25 maart 2018

De metselaar had zijn dag niet.

In de afgelopen jaren hebben wij al vele werkzaamheden verricht, klaar zijn wij nooit. Omdat wij onze gasten van de rust en ruimte willen laten genieten, gaan wij dit niet onnodig verstoren met breek en boor geluiden.
Vanaf het najaar pakken wij een klus aan. De façade van de grote schuur was al jaren een doorn in mijn (ons) oog.

hier moet nodig wat aan gebeuren
Als eerste moet er een rij stenen worden gemetseld tussen de balk en de muur. Alle voegen uitkrabben en opnieuw vullen.
koekenbakker-tuin-man druk aan het werk



Wij ( of eerlijk gezegd mijn koekenbakker-tuin-man) kunnen veel zelf, maar nu was een vakkracht  wel wenselijk. Onze buurman wist wel iemand die hier goed in is en die hebben wij ingeschakeld. 
Het was weer een echte bouwplaats bij ons. Allerlei apparaten en materiaal over de hele binnenplaats. 

slopen zijn wij goed in
de bouwplaats


Mijn koekenbakker-tuin-man moest voor een paar dagen naar Nederland en ik "mocht" dus alles regelen met de metselaar. Elke ochtend bood ik hem een koffie aan, die hij regelmatig afsloeg. Hij ging gelijk aan het werk. Soms was hij tussendoor even weg, iets halen of gewoon afwezig. 
Wanneer hij materiaal nodig had gaf ik hem geld en hij kwam met materiaal en bon weer terug. Dat verliep allemaal prima.
In verband met de eventuele vorst had koekenbakker-tuin-man de waterkraan buiten afgesloten. Dit is ook de waterkraan naar het "Atelier". Als er cement moest worden gemaakt, sleepte ik met emmers water die de cementmolen ingingen.
Op een ochtend wilde de metselaar wel koffie. Ik ging naar binnen om deze voor hem te maken. Hij wilde de koffie buiten opdrinken, prima. Weer buitengekomen zag en hoorde ik water spuiten. De metselaar had de buitenkraan opengezet en uit de douche/toilet en kraan van de wastafel stroomde het water. Snel ging ik alle kranen dichtdoen en mijn rondje met de hond wandelen.
Na een uurtje was ik weer terug en de metselaar vertelde dat hij nog lang water had horen stromen en de buitenkraan weer af had gesloten.
Wat bleek; het kraantje van de boiler van het Atelier had natuurlijk ook opengestaan. Al het water was blijven lopen. De boiler staat op het dak van het Atelier. De metselaar had het opgemerkt toen daar water vanaf kwam. 
Ik vreesde het ergste in het Atelier. Het water kwam al onder de deur door. Ja, de hele vloer stond blank. Het water was door het plafond gekomen, gelukkig precies in het midden van de kamer en niet op het bed. Dit soort ongemak komt nooit uit, maar zeker niet wanneer ik alleen ben. Ik ben maar gelijk aan de slag gegaan.

dweilen met de kraan.. gelukkig weer dicht

Het eerste wat ik kon vinden waren de hondenhanddoeken, en gelijk met een trekker al het water weggehaald. 
Na een half uur was ik klaar en de schade te overzien. Het plafond moet een keer gewit worden, dat is eigenlijk alles. 
De volgende dagen kon ik weer met emmers water sjouwen. De metselaar ging gestaag verder en je kan duidelijk zien dat hier een ervaren vakman aan het werk is geweest. Wij hebben de kunst afgekeken en ik weet alles over schoffels en voegspijkers. Er zijn nog vele muren te doen. 

muur moet nog drogen
wat een verschil

Er wordt vaak en veel geklaagd over de Franse bouwers, aannemers die niet komen opdagen, loodgieters of timmerman die tijdens een klus gewoon nooit meer komt opdagen. Wij hebben het tot nu toe goed getroffen. Geen onoplosbare problemen of grote narigheid gehad. En ach, de metselaar.... die had gewoon zijn dag niet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten