zondag 11 maart 2018

🍅🍆Astrid's Moestuintje🍓🍑🌙

Het grootste gedeelte van mijn leven heb ik in het Gooi gewoond. Een leuk en ruim jaren 30 huis met een piepkleine tuin, opgesierd met planten in bakken en wat planten in de grond. Echt groene vingers heb ik nooit gehad. Toen wij hier kwamen wonen was de groene ruimte overweldigend, 1 hectare grond inclusief een stukje bos. Onze binnenplaats is vele malen groter dan onze oude tuin.
De eerste zomer had ik bakken gemaakt en wat tomatenplantjes en sla geplant. Het leverde een enkele tomaat op en de sla was doorgeschoten. Bitter.
Nadat ons terrein was afgegraven en de verbouwing van de schuur was begonnen besloot ik boven op het land een groentetuin te beginnen. Er werd een stuk land omgeploegd, afgezet met dikken stenen en klaar om te zaaien. Tomaten, courgettes, bonen en komkommer. De zomer die volgde was erg warm elke dag met gieters water omhoog lopen was zwaar. Met regelmaat zag ik jonge groene blaadjes voorzichtig uit de grond komen, maar na een paar dagen weer weg. Wat deed ik toch fout?
Het antwoord kwam weken later van onze buurman. Hij amuseerde zich kostelijk, hij had al meerdere malen reeën zien eten uit mijn zorgvuldig aangelegde groentetuin. Ik had een Macdo voor het wild gecreëerd. Fastfood restaurant chez Astrid. Daar had dit Gooise meisje natuurlijk helemaal niet bij stilgestaan. Het stukje tuin is overwoekerd en doet nu dienst als extra compost bak.
Mijn verlangen naar eigen geteelde groente bleef.

tuin ligt nog in rust
bakken staan klaar

Om mijzelf veel gesjouw met water te besparen heb ik een stukje tuin direct naast ons huis en onze bron gemaakt. In de grote schuur vonden wij bakken, deze zijn ideaal om te gebruiken. Vorige zomer hebben wij tomaten, komkommers, courgettes, sperziebonen en aardbeien uit eigen tuin gegeten. Op het land staan pruimen en kersenbomen en wij hebben vele bramenstruiken. Menig gast heeft zelfgemaakte jam bij het ontbijt gehad.
Vanwege het succes van afgelopen jaar ga ik het dit jaar nog groter aanpakken. Ik heb extra bakken geplaatst en het voorzaaien is begonnen. Van een lieve vriendin kreeg ik een pakket met verschillende zaadjes toegestuurd en zelf had ik ook al wat aangeschaft. Ook boerenkool, dat kent men hier niet. Ja, de meeste vinden het veevoer, en dat wordt gezegd door mensen die pens als delicatesse beschouwen 😳. Boerenkool wordt een beetje hip onder de bio-boeren, daar ziet men het als superfood à €8,-- de kilo. Ik ga het zelf wel telen.


groente & bloemen
 


Ik tuinier volgens de maanstand, een manier die hier heel gebruikelijk is. Ik heb eens een oude boer gesproken die dat ook deed met het motto" baat het niet dan schaadt het niet". Aan het begin van elk nieuw jaar is er een ruime keuze van maankalenders.

                                 
Er wordt precies in beschreven wanneer je wat en op welke dag kan zaaien of oogsten. 
Vandaag was een goede dag dus het begin is gemaakt. Het is nog te vroeg om buiten te zaaien, alle zaadjes mogen in de knusse warmte van onze woonkamer ontkiemen en groeien.

mijn grote hulp 😉

het begin

Onze kippen en haan scharrelen graag op ons terras, dat is vanaf nu verboden. Ze maken er een rommeltje van en ik ga geen snackbar voor viervoeters en/of tweepoters  aanleggen, die les heb ik wel geleerd. 



wel gezellig
veel meer ruimte om te scharrelen

Het zachte lenteweer lokt uit om in de tuin te werken, er is genoeg te doen.
Ik wens ieder een fijne week, ik ga de bloemetjes buiten zetten !


 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten